marți, 29 ianuarie 2008

Taxa de prima inmatriculare

A fost subiectul cel mai mediatizat in ultima perioada, majoritatea televiziunilor având ca punct focal atacurile venite din partea PSD şi PDL la adresa Guvernului.
Cele mai importante trei coordonate dezvoltate au fost:
Faptul că Guvernul schimbă legea, admiţând că varianta iniţială nu era conformă cu cerinţele UE, dă ocazia celor care au cumpărat maşini în 2007 să acţioneze în Justiţie pentru a-şi recupera banii daţi în plus. Deopotrivă PSD şi PDL cer ca banii să fie restituiţi fără acţiuni în instanţă ale păgubiţilor.
Noua formă a legii nu respectă principiul enunţat, acela de taxă ecologică. Asta pentru că maşinile noi sunt taxate mai scump decât cele vechi, chiar dacă respectă standarde mai ridicate în privinţa noxelor eliberate în atmosferă.
Guvernul are neapărată nevoie de bani la Buget. Din această cauză nu renunţă la taxă. Acest lucru în urma măsurilor sociale luate în ultima perioadă.
Guvernul este astfel atacat de celelalte două partide mari. Devine evident că ambele vor încerca să capitalizeze electoral printr-o opoziţie cât mai activă. Ce-i drept strategiile acestora au un punct comun (cel populist – să se dea banii înapoi), dar şi diferenţe majore (PDL propune o moţiune simplă împotriva unei legi care nu este încă în vigoare – acest tradus printr-un atac imagologic; PSD spune că nu va vota Ordonanţa de Urgenţă – ceea ce se traduce mai degrabă printr-un atac politic, pentru că există toate şansele ca, fără susţinerea PSD, OUG să nu treacă). Privind sub acest aspect, mesajul PSD este mai demn de luat în seamă. Cu toate că, electoral, aşa cum o arată şi mediatizarea din presa scrisă şi audiovizual, PDL este marele câştigător.
Pe de altă parte, subiectul a devenit unul cronic – perpetuat de media nefavorabilă Guvernului în ultimul an. Ceea ce duce la un argument etern al opozanţilor, la o motivaţie perpetuă a opiniei publice împotriva Guvernului. Riscă să devină o tinichea de coada Executivului (în an electoral), aşa cum a devenit, păstrând proporţiile, corupţia pentru Guvernul Năstase în 2004.

Situaţia în care se află la ora actuală Guvernul, identificat imagologic PNL, pare una lose-lose. Orice s-ar întâmpla, Guvernul pierde.
Asta pentru că:
Răzgândindu-se în ceea ce priveşte forma taxei de primă înmatriculare, apar mai multe categorii de nemulţumiţi: cei care au achiziţionat în 2007 maşini second hand, plătind o taxă de primă înmatriculare mai mare decât cea de acum (aceştia îşi vor banii înapoi); cei care vor să-şi cumpere din 2008 maşini noi, plătind o taxă de primă înmatriculare mai mare (sunt, astfel, încurajaţi să-şi cumpere maşini second hand – lucru care contrastează violent cu declaraţiile premierului Tăriceanu, cum că el nu doreşte ca România să devină „cimitirul de rable al Europei”); ecologiştii, ce-i drept, puţini la număr şi foarte puţin vocali, pentru că, cel puţin aparent, este încurajată cumpărarea de maşini second hand, mult mai poluante.
Atacul PDL este unul de poziţionare politică, în opoziţie faţă de Guvern. Acum este rândul partidului să se opună liberalilor, asta după ce Traian Băsescu era unic reprezentant al adversarilor. Putem aprecia chiar că această acţiune a PDL este independentă de orice aură imagologică a preşedintelui. Efectul este un nou pasiv de imagine pentru PNL.
Se mai poate constata încă un fapt foarte important: media apreciază, în mod paradoxal, spun eu, că adversarul major al PNL este PDL, iar nu PSD. PSD a devenit, astfel, o figură secundară în opoziţie.
Aşa cum spuneam şi mai sus, mesajul PSD este unul mai important. El, practic, înseamnă că ordonanţa de urgenţă nu va trece. Ceea ce poate echivala cu faptul că încăpăţânarea Guvernului de a menţine actuala taxă poate fi inutilă, prin prisma veniturilor la bugetul de stat. Trebuie atrasă atenţia că dacă actuala ordonanţă de urgenţă nu va trece, taxa de înmatriculare îşi va păstra vechea formă. Între paranteze fie spus, una care devenise acceptabilă pentru opinia publică.
PNL se află, astfel, în situaţia de a-şi dori o poziţionare bazată pe argumente constrângătoare.
Uneori, din dorinţa media de a fi pe înţelesul oamenilor, de a le transmite de o manieră cât mai simplă informaţiile, apar manipulări de mari proporţii. La o asemenea manipulare asistăm acum: s-a spus că achiziţionarea unei maşini vechi de 15 ani comportă o taxă de primă înmatriculare infimă faţă de taxa de primă înmatriculare a unei maşini noi, care respectă standardul Euro 4. Lucru cum nu se poate mai fals. Există grile de taxare în funcţie de normele de reducere a poluării a respectivelor maşini. Astfel, o maşină care respectă standardul Euro 1 va fi taxată mai mult decât o maşină care respectă standardul Euro 4. Numai în cadrul aceleiaşi grile de taxare maşinile mai vechi au o taxă mai mică decât cele noi. Astfel, o maşină care respectă standardul Euro 4, fabricată acum un an, are o taxă mai mică, nu cu mult, faţă de o maşină care respectă acelaşi standard, dar fabricată în 2008.
Demersul PD-L de a depune motiune de cenzura este putin sortit esecului, pentru ca nu pot înţelege cum cineva poate anunţa o moţiune simplă împotriva unei legi când, ordonanţa de urgenţă care ar pune în vigoare respectiva lege încă nu a trecut prin Parlament.

Niciun comentariu: