vineri, 25 ianuarie 2008

Cum comunici si ce comunici ...

Nu v/ati intrebat de multe ori ce a vrut sa spuna interlocutorul dvs prin privirea adoptata sau prin faptul ca tinea mainile incrucisate ? Da, este limbajul trupului.
Dupa ce am citit cateva ceva despre asta si am avut si un curs in timpul facultatii despre limbajul nonverbal, zic ca stiu sa"citesc " putin din manifestarile oamenilor cu care intru in contact....Si asta ma ajuta pentru a anticipa anumite reactii si a raspunde pe masura ....
Iata ce am invatat in facultate....
Numit si comunicare nonverbala, limbajul trupului include toate acele forme de comunicare ce nu folosesc limbajul articulat adica expresiile emotionale precum mimica ( de exemplu miscarile ochilor, buzelor, sprancenelor, contactul vizual), pantomimica (pozitia corpului, mersul, gesturile), atingerile, schimbarile petrecute la nivelul vocii, in ceea ce priveste de exemplu intonatia, ritmul sau intensitatea si modificarile de natura vegetativa ce au efecte sesizabile precum inrosirea, transpiratia sau paloarea. Dar mai include si elemente precum aspectul fizic general, imbracamintea, mirosul sau spatiul vital.
Oricine poate sa incerce sa interpreteze, cu sanse egale de reusita, insa mai intotdeauna trebuie sa tineti cont ca nu exista o singura interpretare corecta pentru acelasi simbol. Acest limbaj opereza mai degraba cu modele de intepretare, in care trebuie sa corelati diferitele simboluri si sa le incadrati in contextul general, iar rezultatul acestei operatii trebuie privit mai degraba ca o ipoteza si nu ca o certitudine.
Incercati sa analizati femeile din incaperea in care va aflati si apoi barbatii. Foarte des femeile isi tin picioarele apropiate sau in pozitie picior peste picior. In schimb barbatii de multe ori se lasa pe scaun, tin de obicei picioarele departate, fixandu-se parca in pamant. Pozitia lor este mai deschisa si oarecum provocatoare, pe cand femeile restrang oarecum spatiul.
Ceea ce este cel mai important si mai interesant in legatura cu acest limbaj, este faptul ca semnificatia codurilor sta mai degraba in persoana care le foloseste decat in mesajul transmis.
Am sa va dau un exemplu. Cand o persoana spune despre altcineva ca vorbea afectat, anumiti oameni pot sa interpreteze ca cel in cauza era afectat de un eveniment sau chiar o suferinta, iar altii pot sa interpreteze cuvantul afectat in sensul de fals. Dar acest lucru este cu atat mai nuantat la nivelul limbajului trupului.
De exemplu incrucisarea mainilor la piept, a fost interpretata de multe ori ca fiind un gest defensiv, datorita inchiderii spatiului sau a gestului. Totusi in functie de context si de persoana, gestul acesta poate sa semnifice si concentrarea atentiei in momentul in care se comunica ceva important, reflectarea asupra unui subiect sau pentru anumite persoane este o pozitie de echilibru.
Mi/am propus weekendul asta sa aprofundez acest subiect si am sa ma intorc la o carte pe care am citit/o in facultate..... Septimiu Chelcea "Comunicare noneverbala:gesturile si postura" aparuta la editura comunicare.ro in anul 2005. Si culmea mi/a fost si profesor!!!!
Domnule profesor, scuze dar am mai uitat......de aceea ma intorc la cartea dvs....

Niciun comentariu: