marți, 6 noiembrie 2007

18 ani de comunicare politica

Comunicare politica.....Nimeni nu pare interesat de acest subiect, in afara celor care activeaza in acest domeniu si politicienilor. Consider ca a sosit momentul de a discuta niste aspecte legate de acest subiect.
Auzim tot mai des de agentii de comunicare politica, oferind consultanta partidelor sau politicienilor. Cine sunt acesti oameni ? V/ati intrebat vreodata cine sunt oamenii din spatele campanilor pe acest segment?
Din punctul meu de vedere, primul moment a fost revolutia din 1989 cand am auzit termenul de schimbare. Aduceti/va aminte de sloganul "Solutia - inca o revolutie". Nu cred ca un mesaj sau un solgan dureaza mai mult de un mandat. Mesajul de schimbare a fost tot timpul folosit in campanii. Dupa Revolutie , primul care a adus schimbarea a fost FSN. Apoi, fiecare partid politic s/a raportat vrand sau nu la acesta: pro sau contra FSN.
Un al doilea aspect a fost dezvoltarea televiziunii private. Iata ca deja avem o alternativa la televiziunea publica, care era de fapt singurul furnizor de informatie, si aceea destul de restransa.
Trebuie sa recunoastem faptul ca media controleaza puterea politica, prin mijloacele pe care le detine si nu in ultimul rand nimeni nu a pierdut pana acum vreun razboi cu presa deci nu cred ca vreun politician al acestei tari se va avanta intr/o astfel de directie. Pentru ca media controleaza agenda publica, directionand si arhivand subiectele tari dar si agenda politica pentru ca politicienii, de multe ori isi iau drept reper anumite subiecte pentru propria activitate.
Poate multi va intrebati ce inseamna comunicare politica.

Comunicarea politica e foarte personalizata. Succesul depinde mai mult de calitatile si imaginea personala decat de corpul politic (de idei, valori, simboluri) pe care fiecare il reprezinta

Agenda politica este tot mai diferita de agenda populatiei. Lipsa unor mecanisme de comunicare directa eficienta face ca interesul pentru politica sa fie dependent de influenta media.
Mesajele constructive lipsesc iar constructie imagologica nici atat.
Va ziceam de consultanti. Foarte multi provin din presa, fosti jurnalisti care au parasit mediul jurnalistic pentru ca au simtit nevoia de ....schimbare. Altii sunt absolventi de stiinte politice care
au considerat ca e momentul sa aplice ceea ce au invatat in anii de facultate.
dar putini sunt cei care nu mai au nevoie de nicio prezentare. Lumea comunicarii politice este tipica "toata lumea se cunoaste cu toata lumea" din cauza faptului ca sunt foarte putini specialisti pe piata. Majoritatea partidelor si politicienilor importa consultanti .
Dar ce te faci cand politicianul pe care il consiliezi nu te asculta sau nu merege pe mana ta cu previziunile ? Atunci, munca ta ca si consilier este destul de dificila si unii cedeaza.
Dar un lucru imbucurator pe care l/am simtit pe pielea mea este ca din ce in ce mai mult, politicienii recunosc ca au nevoie de un asemenea om care sa le gestioneze aparitiile publice.
Din punctul meu de vedere, un politician care gestioneaza foarte bine relatia cu presa si are iesiri controlate este Cosmin Guza. Asta pentru ca vine din randul jurnalistilor, stie cu ce se mananca si stie cum sa vanda o stire .
Dar ce va urma?
Vom vedea....

Niciun comentariu: